Stickfighting

Stickfighting tränas med en eller två käppar. Träningen är en viktig nyckel till obeväpnad träning där du utvecklar koordination, rörelse, styrka, uthållighet och reaktionsförmåga. Element som tränas är bland annat slag, blockering, avväpningar, lås och nertagningar.

Daga

Knivförsvar är en känd specialitet inom den filippinska kampsporten. Knivanvändning är mycket vanligt i Filippinerna och därför har de utvecklat unika knivförsvarsutbildningsmetoder som idag lärs till polis och militär runt om i världen.

Kadena De Mano

"Kedja av händer" där korta snabba slag och armbågar används i närstrid. Här tränar vi allt från strikta mönster till avancerade reaktionsövningar. Det är en realistisk och effektiv självförsvarsmetod som passar för en modern miljö, speciellt när det inte finns något utrymme att flytta sig och inget sätt att fly.

Panantukan

Filippinsk boxning som skiljer sig från västerländsk boxning genom att du även använder armbågar och tekniker utan handskar. Svep, grepp, fotfällor och kontroll av motståndares armar är andra varumärken som tillhör denna mycket effektiva boxningstyp med självförsvarsfokus.

Sikaran

Filippinsk kickboxing. I Sikaran kombinerar vi Panantukan (se ovan) med sparkar med shins och fötter. Sikaran kännetecknas av rörlighet (zonering) och stor variation i utförandet av sparken. Att träna distansförändringarna för att kunna utnyttja snabba och effektiva sparkar (till exempel med skopspetsen) eller tyngre shin spark eller knä träff på kortare avstånd är mycket viktigt.

Dumog

Greppsystemet i Kali Sikaran. Den innehåller kast, nertagningar, lås och avslut. Det är viktigt att ha en förståelse för grappling och brottning men i jämförelse med exempelvis MMA är Dumog mer inriktad på självförsvar än att tävla i viktklasser med uppsatta regler.

Largo Mano

"Lång Hand" och det är ett långdistanssystem inom systemet. Det är träning med långa käppar eller långa svärd (Kampilan) och lär eleverna att följa energin hos ett stort och / eller tungt vapen. Det är en mycket krävande träningsform och eleverna lär sig avancerade timing, distans och fotförflyttningar som kan användas i hela Kali Sikarans system.

Espada y Daga

Den klassiska träningsmetoden med ett svärd och en dolk. Detta kräver goda motoriska färdigheter och bra öga och handkoordinering. Espada y Daga lär ut principer som kan tillämpas i närstrid såväl som i långdistans. Att på en mer avancerad nivå övervaka motståndarnens båda händer är en avgörande och eftertraktad skicklighet som kan läggas till obeväpnad träning.

Kontakt

Kontakta oss
Henrik 070-486 15 15

Träningstider

Tisdag 19:30-21:00
Torsdag 19:30-21:00

Hitta oss

Heleneborgshallen
Skolgatan 16, 268 31 Svalöv